DEELNEMEN ONDERZOEK Europe Horizon Pluridentities
(Update sept 2025)
Graag laat ik u allereerst weten dat we de looptijd hebben verlengd, en dat deelname aan de vragenlijst voor zowel docenten van alle schoolvakken in het regulier voortgezet onderwijs als leerlingen (16-18 jaar) nog steeds mogelijk is.
Verder starten we ondertussen ook met de volgende fase, waarin ik specifiek opzoek ben maar mvt-docenten die ik eenmalig individueel zou mogen interviewen. In het interview onderzoeken we de rol van meertaligheid en technologie in het (taal)onderwijs, en hoe scholen en docenten hiermee omgaan. Ik ben benieuwd naar de ervaringen, ideeën en eventuele uitdagingen van docenten daarbij. Het interview vindt online plaats via Microsoft Teams en duurt ongeveer 45–60 minuten. Uw bijdrage levert waardevolle inzichten op voor het onderzoek en kan daarmee ook betekenisvol zijn voor andere docenten en scholen. In de bijlage vindt u de formele informatiebrief met uitgebreidere informatie over het interview.
Informatiebrief Focusgroepen Pluridentities en Toestemmingsverklaring_NL_FINAL
Daarnaast zou ik ook heel graag in gesprek gaan met een aantal bovenbouwleerlingen (16-18 jaar) in een focusgroepgesprek over hoe leerlingen talen gebruiken op school en daarbuiten, en welke digitale hulpmiddelen ze daarbij inzetten. Het focusgroepgesprek duurt 45-60 minuten en vindt fysiek plaats, liefst op school. In de bijlage vindt u de formele informatiebrief met uitgebreidere informatie over het focusgroepgesprek met leerlingen.
Informatiebrief Interviews Pluridentities en Toestemmingsverklaring_NL_FINAL
Heeft u interesse om deel te nemen? En/of weet u enthousiaste collega’s of leerlingen die wellicht geïnteresseerd zouden zijn? Ik kom graag verder in contact.
Dank alvast voor uw tijd en overweging!
Het Europe Horizon Pluridentities Project is een Europees samenwerkingsinitiatief gericht op het beschermen en stimuleren van talige identiteiten bij leerlingen in Europa door middel van inclusieve beleidsvorming en klaspraktijken. Dit onderzoeksproject wordt uitgevoerd door een consortium van zes Europese instellingen: Universiteit van Amsterdam (Nederland), Vrije Universiteit Brussel (België), Katholieke Universiteit Leuven (België), Universidad de Córdoba (Spanje), Universiteit van Aruba (Aruba) en Göteborgs Universitet (Zweden). Deze samenwerking combineert expertise uit diverse regio’s en disciplines om een blijvende impact te hebben op het onderwijsbeleid en praktijk in Europa en daarbuiten. De doelgroep van ons onderzoek zijn o.a. docenten in het voortgezet onderwijs en leerlingen (tussen de 16 en 18 jaar oud). Meer informatie over het project vindt u op onze website.
Wij nodigen u / uw school graag uit om deel te nemen aan ons onderzoek, waarin we o.a. op een aantal thema’s ook een vergelijking zullen maken tussen TTO/CLIL-programma’s en het reguliere onderwijs. Van de onderzoeker verneemt u of uw school wordt benaderd voor deelname door docenten en leerlingen uit een TTO/CLIL-programma, uit het reguliere onderwijs op uw school, of uit beide. Meer weten? Lees het document hieronder:
Informatiebrief Onderzoeksproject Europe Horizon Pluridentities Scholen Nederland 1






