ALFAGAMMA PARTNERS – activiteiten najaar 2024
Vaksteunpunt Moderne Vreemde Talen (MVT)
Graag attenderen wij je op de activiteiten die binnenkort plaatsvinden:
Het meertalige repertoire van je leerlingen benutten, hoe doe je dat?
Steeds meer kinderen groeien op met een andere taal dan of naast het Nederlands. Bovendien leren alle leerlingen op school nieuwe registers of ‘vaktalen’ én vreemde talen. Die verschillende talen fungeren niet alleen als communicatiemiddel, maar zijn ook onlosmakelijk verbonden met cultuur en identiteit. Expliciete aandacht voor alle talige repertoires die leerlingen meebrengen, kan het talenonderwijs inclusiever, effectiever en motiverender maken.
In deze online workshop gaan we onder leiding van experts Catherine van Beuningen en Daniela Polišenská (HvA) actief aan de slag met flexibel inzetbare werkvormen die vanuit een focus op meertaligheid bijdragen aan de drie doeldomeinen van het talenonderwijs: taalvaardigheid, taalbewustzijn en (inter)cultureel bewustzijn.
Jeugdliteratuur en Young Adult literatuur
Jeugdliteratuur en Young Adult literatuur is populair en biedt volop mogelijkheden voor inzet in het literatuuronderwijs. Linda Ackermans rijkt een werkvorm aan om kritisch en actief met deze literatuur aan de slag te gaan. De werkvorm focust op de vraag: hoe wordt de adolescentie verbeeld in Young Adult romans?
In deze literatuur circuleren allerlei ideeën over de adolescentie, die onze denkbeelden over deze levensfase beïnvloeden. Jongeren zoeken bijvoorbeeld grenzen op en zetten zich af tegen hun omgeving. Tegelijkertijd worden ze symbolisch gezien als ‘hoop voor de toekomst’. Hoe realistisch of stereotiep zijn zulke verbeeldingen? Aan de hand van een concreet stappenplan maak je kennis – en oefen je! – met een vorm van literaire analyse waarmee leerlingen representaties van de adolescentie in literaire teksten kunnen onderzoeken. De bijeenkomst is bedoeld voor docenten Nederlands en mvt, werkzaam in de derde klas of hoger van het vmbo/havo/vwo.
Linda Ackermans doet als buitenpromovenda onderzoek naar Young Adult literatuur aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar onderzoek richt zich op de vraag welke status het veld van de Young Adult literatuur in Nederland heeft en welke mogelijkheden er zijn voor de inzet van deze vorm van literatuur in het voortgezet onderwijs.