Vakvernieuwing MVT Informatiebijeenkomsten 23-24

 
Feedbackbijeenkomsten Vakvernieuwing Moderne Vreemde Talen

Wat verandert er voor onze MVT-vakken? Levende Talen, jouw vakvereniging, vertelt je er graag meer over. Je kunt je inschrijven voor de nieuwe feedbackronden 2024. Om je in te schrijven, zie ook de main page van Levende Talen. Save the dates!

Eindtermen Tussenproduct 4 (laatste product):

9 april 2024: Feedbackbijeenkomst Eindtermen Tussenproduct 4, Utrecht, 16.00 – 18.30 uur. Aanmeldformulier 9-4-2024, Utrecht. Voor alle talen.

16 april 2024: Feedbackbijeenkomst Eindtermen Tussenproduct 4, Breda, 16.00 – 18.30 uur. Aanmeldformulier 16-04 2024, Breda. Voor alle talen.

18 april 2024: Feedbackbijeenkomst Eindtermen Tussenproduct 4, Amsterdam, 16.00 – 18.30 uur. Aanmeldformulier 17-04 2024, Amstelveen. Locatie Keizer Karel College Elegast 5. 1185 AA Amstelveen. Voor alle talen.

22, 23 en 24 april 2024, online Engels, 19.00 – 20.30 uur. Aanmeldformulier

Kerndoelen Tussenproduct 3:

Woensdag 12 juni live: Utrecht, 16:00-18:30 met broodjes en soep.

Donderdag 13 juni online: 19:00-20:30.

Wanneer je je voor een bijeenkomst aanmeldt, krijg je vooraf het tussenproduct van de taal waarin je lesgeeft (met een aantal vragen) toegestuurd. Na afloop ontvang je een presentje: het waardevolle boek ‘Handboek Vreemde Talen Didactiek’ van Dönszelmann et al., of ‘Vreemde Talen in het Basisonderwijs’ van Amy Klipp.

De Feedback bijeenkomsten Tussenproduct 3 – Eindtermen ALLE TALEN en Tussenproduct 2 Kerndoelen PO- Onderbouw VO zijn inmiddels succesvol afgerond. Taaldocenten hebben samen besproken wat zij vinden van de nieuwe domeinen Taalbewustzijn en Cultuurbewustzijn en hoe verdieping van het taal- en cultuuronderwijs voor alle leerlingen dringend aan de orde is. Ons talencurriculum is in grote lijnen al decennialang hetzelfde en je kunt je zonder meer afvragen of een programma met vier vaardigheden, en sterke focus op lezen, nog wel past bij de huidige tijd. Waarom is er bijvoorbeeld in de complexe multimediale wereld waarin onze leerlingen opgroeien niet meer ruimte ingebouwd voor cultuur, diepgang en creativiteit in het examenprogramma? Waarom kunnen we het niet nog vaker in al die taallessen met leerlingen hebben over hoe talen eigenlijk in elkaar zitten? Over digi-talige communicatie en globalisering? En over hoe talen je wereld iedere dag beïnvloeden? Doet een eindexamen leesvaardigheid wel voldoende recht aan de rijkdom, inhoud, en volle breedte van het vak? Kunnen we geïntegreerde vaardigheden gaan toetsen in schoolexamens en eindexamens?

De feedback die we op de bijeenkomsten ophalen het komende jaar, gaat rechtsreeks naar het SLO, die de eindtermen en kerndoelen op dit moment samen opstellen samen met docenten en leerkrachten uit ons werkveld. We hebben ook jouw feedback als docent nodig. Je kunt je nog opgeven. Zie informatie hieronder.

Acht informatiebijeenkomsten hebben live of digitaal plaatsgevonden, gestart in Hoorn (12/11/23), Amsterdam (22/11/23), Utrecht (8/12/23) en Leiden (2/2/24). We danken het Atlas College en het Dalton Spinoza Lyceum, en het Iclon voor hun gastvrijheid en met name de AlfaGammapartners voor het initiatief en de ondersteuning.

Mocht u zelf samen met ons zo’n bijeenkomst in uw regio willen plannen, neem dan contact op met secretaris@engels.levendetalen.nl.

We werken graag samen om de belangen van alle talendocenten en de verbinding te zoeken met het hele werkveld met hart voor en expertise over taal- en cultuuronderwijs.

Meer achtergrondinformatie

Misschien heb je er al over gehoord: binnenkort verandert er van alles voor zeven schoolvakgebieden, ook voor de Moderne Vreemde Talen. En dat is mooi, want ons curriculum is in grote lijnen al decennialang hetzelfde en je kunt je zonder meer afvragen of een programma met vier vaardigheden, en sterke focus op lezen, nog wel past bij de huidige tijd. Waarom is er bijvoorbeeld in de complexe multimediale wereld waarin onze leerlingen opgroeien niet meer ruimte ingebouwd voor cultuur en diepgang in het examenprogramma? Waarom kunnen we het niet nog vaker in al die taallessen met leerlingen hebben over hoe talen eigenlijk in elkaar zitten? En over hoe talen je wereld iedere dag beïnvloeden? Doet een eindexamen leesvaardigheid wel voldoende recht aan de rijkdom, inhoud, en volle breedte van het vak?

Door SLO wordt momenteel landelijk gewerkt aan het actualiseren van kerndoelen en eindexamenprogramma’s. Planning Advieskring per vak:

VVC (Vakvernieuwingscommissie) Tussenproduct 4 van de Eindtermen MVT. Adviesronde 4: 28 mrt – 21 mei ‘24

Een vakvernieuwingscommissie bestaande uit docenten, vak experts en curriculumexperts, is hier in kernteams per vak mee bezig. Daarnaast is er een advieskring die feedback geeft en reflecteert op de producten van de commissie. Levende Talen is onderdeel van deze advieskring, en draagt bij aan het informeren en consulteren van moderne vreemde taaldocenten die voor de klas staan. Daarnaast worden de kerndoelen en eindtermen geformuleerd door leerkrachten en docenten zelf die in verschillende teams samenwerken om zo tot één verantwoord en door de praktijk ondersteund geheel te kunnen komen. Dit proces is van alle leerkrachten en docenten samen, dus laat ook je stem horen. Wij ontvangen graag feedback. Levende Talen bundelt die feedback en speelt deze door aan het SLO, zodat we uiteindelijk een beter geheel kunnen maken van de kerndoelen en eindtermen waar we in les geven in de praktijk en waar wij zelf handen en voeten aan (gaan) geven.

Levende Talen organiseert samen met verschillende regionale vakdidactische netwerken en lerarenopleidingen landelijk verspreide informatiebijeenkomsten over het proces en huidige stand van zaken.

In de regio Noord-Holland trekt Levende Talen samen op met AlfaGammapartners HvA en VU en het vakdidactisch netwerk MVT van UU en VU. Deze informatiebijeenkomsten bereiden voor op de volgende tussenproducten die de vakvernieuwingscommissie (VVC) zal opleveren. In de regio Zuid-Holland trekt Levende Talen bijvoorbeeld samen op met ICLON/ ONZ, en in Gelderland met de Radboud Universiteit. We willen heel erg graag samen met partners bijeenkomsten plannen in Groningen, Friesland, Zeeland, Limburg. Neemt u contact met ons op?

infographic-over-herziening-van-het-curriculum-primair-en-voortgezet-onderwijs

4 comments

  • Marije Jansen

    Hallo, ik zou graag (eventueel online) deelnemen als dat mogelijk is. Of zijn er op termijn ook bijeenkomsten in andere delen van het land?
    Mvg,

    Marije Jansen, docent Frans

    • redactieengels

      Beste mevrouw Jansen, dag Marije,

      In de toekomst zijn er ook in andere delen van het land algemene informatiebijeenkomsten voor alle moderne talen. Ook zullen er per vak online feedbackbijeenkomsten zijn.

      Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben,

      Met vriendelijke groet,

      Levende Talen Engels

  • Annalien Prozee

    Graag ook een bijeenkomst in Friesland, Groningen, Drenthe

    • redactieengels

      Dag Annalien, dank voor je reactie. Dat gaan wij dit vanuit de vakvereniging Levende Talen ook zeker proberen te organiseren. Wij hebben als vakvereniging zelf actief contact gemaakt met alle lerarenopleidingen en netwerken. Heb je misschien een goed contact voor ons in het Noorden? We krijgen vanuit het Noorden zelf nog geen/ weinig respons. Soms werkt het wanneer een docent de juiste, rechtstreekse ingangen heeft. Wij stellen elke vorm van netwerken op deze manier zeer op prijs, vanuit de vakvereniging, want we doen erg ons best om het nieuwe leerplan onder de aandacht te brengen van de MVT collega’s, Met vriendelijke groet, Levende Talen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *