NCE call for papers

Navigating the Now and the Next Call for Papers 20 March 2026

CALL FOR PAPERS NCE 20 March 2026.

What does English language teaching look like in a world where boundaries — between people, technologies, roles, and opportunities — are constantly shifting? In times of rapid technological change, growing pressure on educators and shrinking budgets, future-proofing education demands deliberate choices and a rethinking of the pedagogical landscape: what do we invest in? What do we let go of? And most importantly, what do learners truly need?

This conference invites language teachers, teacher trainers, educational researchers, and policymakers to reflect on the possibilities and challenges of future-oriented English language teaching. Together, we will explore how it can remain resilient, human-centred, and relevant.

We welcome contributions that engage with a wide range of interrelated questions and perspectives. How do time, resources and curricula limit what is possible in the classroom — and how can educators make intentional, creative choices that may open new pedagogical spaces? What role does artificial intelligence play in reshaping the learning process? How does it influence learning experiences, teacher roles, and student agency? In a shifting knowledge landscape, what does mastery mean, and what knowledge and skills remain essential for both learners and teachers? How can personalized and task-based approaches meet the diverse needs and aspirations of today’s learners? And as Big Tech enters the classroom, we must ask critical questions about tools and learning analytics — not just how we use them, but why, and to what effect.

We also invite you to reflect on the evolving role of teachers: what remains irreplaceable in human instruction, and what aspects of the profession are being redefined? At the same time, how can we foster well-being and motivation through the lens of positive psychology, for learners and educators alike?

Interested? Send a short proposal (approx. 200 words) outlining your idea for a workshop or lecture on one of these topics to info@nationaalcongresengels.nl by Sunday 5 October.

 

Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail

Gezocht: leraren v(s)o voor eenmalige focusgroep conceptkerndoelen moderne vreemde talen

Ben jij leraar en werkzaam in de onderbouw van het voortgezet (speciaal) onderwijs in het leergebied moderne vreemde talen? Meld je dan nu aan voor een eenmalige online focusgroep! We nodigen je graag uit om samen met collega’s en onze vakexperts verder te praten over de geactualiseerde conceptkerndoelen.

Denk verder met ons mee over de conceptkerndoelen!

In de laatste fase voor oplevering van de conceptkerndoelen wordt de feedback van het onderwijsveld uit de fase van beproeven verwerkt. Om de laatste openstaande vragen over de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen te kunnen verwerken, zijn we op zoek naar leraren die in een focusgroep met ons in de conceptkerndoelen van hun vak- en leergebied willen duiken.

Samen met jullie werken we aan een geactualiseerd curriculum!

Wat ga je doen?

Je neemt deel aan een eenmalige online focusgroep, op dinsdag 17 of donderdag 19 juni tussen 15.30 en 17.00 uur. Tijdens de bijeenkomst ga je met collega’s in gesprek over de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen. Vooraf sturen we je een vragenlijst op. Aan het eind van de bijeenkomst vul je nog een keer een korte vragenlijst in.

Eenmalige inzet

We verwachten een tijdsinspanning van ongeveer 2,5 uur: een online bijeenkomst van 1,5 uur en twee keer maximaal een half uur voorbereiding en evaluatie.

Je ontvangt een vergoeding

Deelnemende leraren ontvangen voor de voorbereiding op en deelname aan de focusgroep een vacatievergoeding van €270. Na aanmelding ontvang je meer informatie hierover.

Hoe geef je je op?

Reageer vóór 12 juni via het aanmeldformulier. Geef aan of je een voorkeur hebt voor dinsdag 17 of donderdag 19 juni, of beide dagen. Je krijgt dan van ons de uitnodiging voor de focusgroep met verdere informatie.

Met vriendelijke groet,

Mirjam Brand, SLO

 

Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail

Eindexamenbesprekingen mei 2025

Brieven examenbesprekingen 2025

Op deze pagina vind je brieven met bevindingen die we het CvTE stuurden.

Examen 2025

vwo
vmbo
havo

 


Elk jaar organiseren we online eindexamenbesprekingen. Deze volgen vrij kort op de afname. De bevindingen worden genotuleerd, samengevat en doorgestuurd naar de CvTE.

Hieronder zijn de data en tijden:

  • Vmbo = 13 mei, van 18:00 – 19:30 
  • Havo = 19 mei, van 18:00 – 19:30 
  • Vwo = 15 mei, van 18:00 – 19:30 

 

Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail

Oorkondes v.o. voor de ‘beste leerling’ hier aanvragen (deadline: 9 juli 2025)

Als lid van Levende Talen Engels mag u een een erkende Oorkonde ENGELS van Levende Talen voor uw beste examenleerlingen aanvragen. Per onderwijssoort (vwo/ havo/ vmbo) van uw school mag u één oorkonde aanvragen. De oorkonde wordt dan aan u gemaild. Vraag het tijdig aan zodat u het bij de diploma-uitreiking het vak Engels onder de aandacht kunt brengen!

Hoe bepaalt u de beste leerling van het jaar? 

Tel de cijfers van het SE Engels en het CE Engels bij elkaar op voor een gecombineerde score.  De leerling met het hoogste gecombineerde score van het jaar mag een oorkonde krijgen.  U mag per onderwijssoort dus maar één aanmelding aangeven.

Tot wanneer mag u een oorkonde aanvragen?

Dat mag tot uiterlijk 9 juli 2025. Aanvragen die na deze datum worden verstuurd, worden helaas niet meer in behandeling genomen.

 

https://form.jotform.com/241551985725061 

Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail

IATEFL: wist je dat… (korting!)

Wist je dat je leden van Levende Talen Engels KORTING kunnen krijgen op hun inschrijving voor IATEFL? Dat komt doordat we een ‘associate member’ zijn.  Wil je hier meer over weten, mail dan engels@levendetalen.nl.


Scholarship applications for Brighton 2026

Have you considered applying for an IATEFL scholarship?

IATEFL scholarships offer teachers, trainers and other ELT professionals the opportunity to attend the IATEFL Annual Conference in the UK.

How to apply
Login to the IATEFL website (or create a free account if you haven’t already got one) then click on the “Scholarships” block displayed on the My Dashboard page.

Free conference place
All of our scholarships include a free conference place for Brighton 2026.
Lots of the scholarships also include a Pre-Conference Event, IATEFL membership or money towards your trip!

Scholarship criteria
The quickest way to see which scholarships you are eligible for, and the prizes they include, is to download our Scholarship Summary Sheet, found on our website here.

Members get more
Access more scholarships by becoming an IATEFL member, if you aren’t one already.

Application deadline approaching
Don’t delay, the deadline for applications is Wednesday 18 June 2025, 4pm (UK time)!

 

Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail

IATEFL Beurs voor pabo studenten en basisschoolleerkrachten hier aanvragen

IATEFL beurs van Levende Talen Engels 

Brighton, 21 – 24 April 2026 

Elk jaar is er een internationale conferentie voor Engelse leerkrachten. Het vindt plaats in het Verenigd Koninkrijk en is een uitstekend moment om te leren, te delen, en te netwerken met peers van alle leeftijden en nationaliteiten! De conferentie wordt georganiseerd door de International Association of Teachers of English as a Foreign Language, kortweg IATEFL. 

Levende Talen Engels (LTE) stuurt elk jaar een student of onderwijsprofessional naar deze conferentie. Wil jij in 2026 graag naar deze conferentie gaan? Ben je leerkracht in het basisonderwijs of pabo student? Vind jij de Engelse taal boeiend en wil je meer leren over de taal en didactiek? Dan kom jij dit jaar in aanmerking voor deze beurs! 

De deadline voor aanvragen is maandag 8 december 2025. 

Aanvraagformulier: 5th annual LTE beurs IATEFL – 2026

Heb je vragen, mail dan engels@levendetalen.nl.

Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail

SLO zoekt matereriaalontwerpers voor de nieuwe eindtermen

SLO is op zoek naar materiaalontwikkelaars die uit de voeten kunnen met een combinatie van eindtermen/onderwerpen van de nieuwe eindtermen Engels.

Heb jij affiniteit met een aantal van deze onderwerpen, horen we graag van jou!

Engels havo/vwo: lingua franca, verschillen en overeenkomsten tussen talen, cultuurgebonden aspecten, invloed op communicatie, doelgericht informatie verwerven, en literatuur.

Engels vmbo: verschillen en overeenkomsten tussen talen, cultuurgebonden aspecten, invloed op communicatie, inzicht in fictie, creatief taalgebruik, en effecten van taalgebruik.

Vakoverstijgend: digitale middelen, taalleerproces, meertaligheid, toetsing.

Wil jij samen met SLO hieraan werken, mail a.u.b. Engels@levendetalen.nl.

Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail

DEELNEMEN ONDERZOEK: bevorderen Engelse leesmotivatie (bb havo/vwo)

Voor docenten Engels in de bovenbouw havo en vwo: Eva Biesheuvel schrijft haar afstudeeronderzoek voor de masters Engelse taal en cultuur over het onderwerp “het bevorderen van de Engelse leesmotivatie van havo / vwo bovenbouwleerlingen in de literatuurlessen Engels ten behoeve van hun literaire competentie”.

Voor dit onderzoek is ze op zoek naar docenten die Engels lesgeven aan deze doelgroep voor het invullen van een korte enquête (max. 10 minuten).  Hier is de link naar de enquête:
Let op: De deadline voor reacties is 9 april.  Uw deelname wordt zeer gewaardeerd!
Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail

DEELNEMEN ONDERZOEK Europe Horizon Pluridentities

(Update mei 2025)

Beste deelnemer aan de bijeenkomsten van het Vaksteunpunt MVT van AlfaGammapartners,

Even geleden ontving u onderstaande mail over onderzoek naar meertaligheid, taalbeleid, identiteitsvorming, technologie en klaspraktijken. Ik ben zeer dankbaar voor de reacties die we tot nu toe ontvangen hebben. Deelname helpt bij het ontwikkelen van inclusiever onderwijs.

Inmiddels staan de vragenlijsten online waaraan docenten van alle schoolvakken én leerlingen van 16-18 jaar direct kunnen meedoen, en die ik graag eenmalig onder de aandacht breng. Hieronder vindt u de links naar de docenten- en leerlingvragenlijst, en in de bijlage de QR-codes waarmee eventueel nog makkelijker toegang te verkrijgen is. Mocht u er kans toe zien dan wordt het zeer gewaardeerd als u zou willen helpen dit te verspreiden binnen uw school of ander relevant netwerk, en/of zelf deel zou willen nemen als docent.

Indien het een en ander nog vragen oproept weet me dan vooral te vinden. Alvast veel dank voor de overweging en inspanning!

Link Docentenvragenlijst:

https://vub.fra1.qualtrics.com/jfe/form/SV_7VrJUWm2JId79Jk

Link Leerlingvragenlijst:

https://vub.fra1.qualtrics.com/jfe/form/SV_bloDogvU2hDLrnw


 

Het Europe Horizon Pluridentities Project is een Europees samenwerkingsinitiatief gericht op het beschermen en stimuleren van talige identiteiten bij leerlingen in Europa door middel van inclusieve beleidsvorming en klaspraktijken. Dit onderzoeksproject wordt uitgevoerd door een consortium van zes Europese instellingen: Universiteit van Amsterdam (Nederland), Vrije Universiteit Brussel (België), Katholieke Universiteit Leuven (België), Universidad de Córdoba (Spanje), Universiteit van Aruba (Aruba) en Göteborgs Universitet (Zweden). Deze samenwerking combineert expertise uit diverse regio’s en disciplines om een blijvende impact te hebben op het onderwijsbeleid en praktijk in Europa en daarbuiten. De doelgroep van ons onderzoek zijn o.a. docenten in het voortgezet onderwijs en leerlingen (tussen de 16 en 18 jaar oud). Meer informatie over het project vindt u op onze website.

Wij nodigen u / uw school graag uit om deel te nemen aan ons onderzoek, waarin we o.a. op een aantal thema’s ook een vergelijking zullen maken tussen TTO/CLIL-programma’s en het reguliere onderwijs. Van de onderzoeker verneemt u of uw school wordt benaderd voor deelname door docenten en leerlingen uit een TTO/CLIL-programma, uit het reguliere onderwijs op uw school, of uit beide.  Meer weten? Lees het document hieronder:

Informatiebrief Onderzoeksproject Europe Horizon Pluridentities Scholen Nederland 1

Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail

DEELNEMEN ONDERZOEK ‘Kansrijk talenonderwijs in meertalige vmbo-klassen’ (tot 14 april)

Deadline = 14 april 2025

Graag vragen wij jullie hulp bij het invullen van de digitale vragenlijst ‘Kansrijk talenonderwijs in meertalige vmbo-klassen’ onder docenten Nederlands en Engels in de onderbouw van het vmbo/havo/vwo. Deze vragenlijst maakt onderdeel uit van een grootschalig onderzoekproject dat momenteel uitgevoerd wordt op de HvA en UvA (MultiLEd: Kansrijk talenonderwijs in meertalige vmbo-klassen | HvA). In dit project buigen wij ons over de vraag hoe we in de Nederlandse en Engelse les recht kunnen doen aan de meertalige realiteit in onze maatschappij en ons onderwijs.
In het afgelopen jaar is er door vmbo- en hbo-docenten een toolbox ontworpen waarin lesactiviteiten zijn opgenomen die beogen de taalontwikkeling, het meertalig bewustzijn en het cultuurbewustzijn van vmbo-brugklasleerlingen te vergroten, vanuit een bewuste focus op meertaligheid. Met de bijgevoegde vragenlijst willen graag achterhalen welke kennis, vaardigheden en ondersteuning onderbouwdocenten Nederlands en Engels nodig hebben om meertalige activiteiten te gebruiken in de klas.
Zouden jullie onderstaande tekst en link Vragenlijst Kansrijk talenonderwijs s.v,p. willen verspreiden onder collega’s en/of studenten die tot deze doelgroep behoren, of hiermee in contact staan? Voel je ook vrij om deze oproep in je eigen netwerk en via social media te verspreiden.
Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail
« Older Entries