Burnout op de werkvloer

Maart 2020 gingen ineens alle scholen dicht.  Het roer ging subiet om in heel het onderwijs en er kwam een hoop energie vrij terwijl leraren massaal overuren maakten om de overgang van ‘live’ naar ‘online’ les te realiseren.  Er werd een zware wissel getrokken op heel het  onderwijsland, en dat heeft ons meer gekost dan we weten, vermoed ik.  We gingen ervoor met z’n allen, de schouders eronder en doorgaan, want we weten niet beter dan dat het zo hoort, nietwaar?

Ruim een half jaar later waart Covid-19 nog steeds rond.  Er wordt wel  of niet met maskers op door de gangen gelopen, er wordt wel, of deels, of niet ’live’ lesgegeven, en onderwijzers merken nu dat ze steeds het spagaat moeten spannen tussen ‘live’ en ‘online’ lesgeven.  Collega’s, studenten en leerlingen vallen uit nu meer dan ooit met alle gevolgen van dien.  In mijzelf herkende ik – met de constante vermoeidheid, spierpijn, moeite met lezen – de eerste tekenen van burn-out.  Bij de vakbond vertelden ze dat ze tegenwoordig platgebeld worden met soortgelijke gevallen. Die nieuws was tegelijk troostend én zorgwekkend.  Ik was niet alleen, maar wij zijn met zo veel!

Burn-outs zijn geen teken van zwakte, maar dat de energiestroom uit balans is geraakt: er wordt meer uitgegeven dan wat je binnenkrijgt.  Daarvoor zijn vele oorzaken die per persoon verschillen. Volgens thuisarts.nl heb je een burn-out als je al een half jaar last hebt van spanningsklachten zoals lichamelijke of geestelijke moeheid, prikkelbaarheid, of niet tegen drukte of lawaai kunt. Ook als je het gevoel hebt dat je de problemen in je leven niet meer aankan, en als het je niet lukt om de gewone dagelijkse bezigheden goed te blijven doen.  

Herkenbaar?  Wees hier extra alert op, zeker nu de covid-crisis een langetermijn-zorg wordt.  Geef het aan bij je directie wanneer je bij jezelf deze symptomen herkent; pas als je dat doet, kun je ruimte krijgen om aan herstel te werken of zelfs om een burn-out te voorkomen.  Een burn-out is een complexe ziekt die de tijd nodig heeft voor herstel.  Geef dus tijdig aan wanneer je symptomen bij jezelf herkent, want dat is sleutel tot een spoedig herstel.

 

Meer informatie?  Raadpleeg deze sites:

http://ont-keten.be/w/5-mythes-burnout/

https://www.thuisarts.nl/overspannen/ik-heb-burn-out

…of bel je vakbond.

What do you want to do ?

New mail